"Uw gezondheid terug op peil brengen met voeding en supplementen".
                                                          Het belang van goede voeding.

De orthomoleculaire voeding is gericht op en optimale beschikbaarheid creëren en in stand houden van alle moleculen die het organisme nodig heeft om te kunnen functioneren en gezond te blijven. De orthomoleculaire voedingsleer streeft er naar de lichaamscellen in optimale hoeveelheden te voorzien van de benodigde voedingsstoffen. het vernieuwen van cellen, dus een goede cel opbouw, is noodzakelijk om allerlei ziekten buiten de deur te houden. Een beschadigde cel vernieuwt zich, maar blijft beschadigd als de voeding onvolwaardig is. 



Onze levensomstandigheden zijn veranderd. De kwaliteit van onze voeding is verminderd door milieu vervuiling en diverse verwerkingsprocessen. Deze achteruitgang van de dagelijkse voeding heeft onze gezondheid geen goed gedaan. Het heeft geleid tot lichamelijke en geestelijke aandoeningen.

Voorbeeld:

een dame van middelbare leeftijd bezocht mijn praktijk om af te vallen. Ze had al heel wat diëten uitgeprobeerd en was al heel bewust met haar voeding bezig. Eigenlijk ontbrak het haar alleen nog aan kennis van de orthomoleculaire voeding. Naast het afvallen was het voor mij van belang eventuele klachten in beeld te brengen. Samen hebben we een patroon uitgestippeld, waarmee zij aan de slag kon gaan. Na drie weken kreeg ik bericht dat er zonder problemen al drie kilo eraf was. Maar enthousiast vertelde zij verder: "Ik slaap weer door. Geen enkele arts heeft dat voor elkaar gekregen, heerlijk. Ik voel mij nu al een ander mens met veel meer energie."



Wat doet een orthomoleculair therapeut.

De eerste vraag is natuurlijk welke klachten en welke medicijnen er zijn, hoe uw voedingspatroon eruit ziet en dagelijkse beweging. Ik stel een basisplan op samen met u om veranderingen aan te brengen in uw dagelijks eetpatroon, en welke stoffen u mist aan de hand van uw klachten. Deze verandering zal uw lichaam prettig vinden, er worden veranderingen aangebracht in de samenstelling van uw dagelijkse maaltijden b.v. alle kant en klare industriële voeding verwijderen, tevens stellen wij samen een voedingssupplementen programma op. Welke? dat kan ik u uitleggen bij een gesprek en welke klachten er zijn. (geen supplementen van kruitvat of ander supermarkt) maar verantwoorde supplementen zonder toevoegingen of vulstoffen, met werking op korte termijn. De begeleiding blijft zolang uzelf dat nodig vindt. 

* Met betrekking tot de gezondheidsaspecten van de basisvoeding en de leefwijze tot verantwoorde conclusies komen.

* Wij stellen een individueel preventief suppletieprogramma en voedingsprogramma op.

* Bij een ziekte geven wij ondersteunende therapie waardoor uw immuunsysteem weer op peil komt.

* Wij bieden een keuze van verantwoorde suppletiepreparaten.

Bedrijven kampen vaak met ziekmeldingen van het personeel als het net niet uit komt, om uw personeel uit de ziekte wet te houden kunt u veel meer doen dan alleen maar te adviseren om te bewegen, en gezond te eten er is meer dat uw personeel fit kan houden, ik adviseer graag.


Statines

We hebben met z'n allen een atmosfeer geschapen waarin ziekte wordt verwacht. Maar tevens wordt er verwacht dat deze ziekte worden behandeld, een arts moet verschillende indicaties kunnen stellen en dat wordt van hem verwacht om tevens tot een conclusie te komen voor een medicatie waarvan hij verwacht dat uw probleem wordt opgelost, maar niets minder is waar. In de westerse wereld gaat men met ieder probleempje naar een arts. B.v. verhoogde cholesterol.

Uw arts schrijft deze heel gemakkelijk voor en zelfs standaard al vanaf 60 jarige leeftijd. Statinen zijn cholesterolverlagers, immers daar gaat men van uit. Maar helaas is de werkelijkheid niet het geval, statinen kunnen die vaak voorgeschreven worden om het cholesterolgehalte te verlagen eigenlijk het hart beschadigen. Vanaf het moment dat meervoudige onverzadigde vetten op grote schaal bij de bevolking werden geïntroduceerd, zijn degeneratieve aandoeningen enorm toegenomen, met huidkanker als een daarvan. De meeste mensen weten bijvoorbeeld dat cholesterol op natuurlijke wijze door het hanteren van een gezond voedingspatroon en een gezonde leefstijl kan worden verhinderd. Toch willen de meeste mensen dat niet doen en wenden zich tot de statines als een preventief medicijn om hun cholesterolprobleem te bestrijden. Deze medicijnen worden met een breed scala aan gezondheidsproblemen in verband gebracht. Daarbij moet men denken aan een verhoogd risico op het krijgen van diabetes, hartfalen, hoge bloeddruk en het weerhouden van je lichaam om hulp van zonlicht zijn eigen vitamine D aan te maken.


De juiste keuze van voeding zorgt voor minder ontstekingen in uw lichaam. 

Dus wat niet eten.

Wat werkt ontstekingsbevorderend ?(dus foute voeding)

1) Suiker, ook een teveel aan natuurlijke suikers

2) Een teveel aan verzadigd vet (voeding waarin relatief veel verzadigd vet voorkomt zijn, vlees, kaas, cacao)

3) Een teveel aan linolzuur, zoals zonnebloemolie en brood

4) Gluten (vooral aanwezig in tarwe)

5) Meer eten dan de spijsvertering aan kan

6) Koolzuurhoudend water (werkt verzurend en is daarmee ontstekingsbevorderend)

7) Het hormoon insuline (geactiveerd door suiker en grote hoeveelheden koolhydraten zoals brood, pasta en rijst)

8) Stress, dus ook voedingsstress ( veel eten)

9) verzuring van het lichaam

Ontstekingsneutraal zijn kokosolie, olijfolie, avocado, hazelnoten en hazelnootolie

Door te kiezen voor seizoens producten, biologische voeding en kwaliteits voedsel maken wij optimaal gebruik van de in de voeding aanwezige micronutriënten en macronutriënten, zelfs water is een macronutriënt. Dit kost tijd, geld en energie. Maar wat is daar mis mee als wij hierdoor onze gezondheid zelf kunnen beïnvloeden?

Voeding orthomoleculair basis voedingspatroon.

Voor de eiwitten:(vers)

- Vis, ansjovis, botervis, haring, heilbot, kabeljauw, makreel, paling, sardienen, tonijn, zalm, zeewolf

- Kip, rund, konijn

- Kippenlever, runderlever, nier

- eieren

- geitenzuivel

- alle soorten bonen en peulvruchten

- alle soorten noten, paranoten, cashewnoten, pecannoten, pistachenoten, macadamia's, hazelnoten, Amandelen. (bij voorkeur ongebrande en ongezouten.

- pompoenpitten, pijnboompitten, zonnebloempitten, sesamzaad

- champignons, paddenstoelen o.a. oesterzwam, shiitake, Quorn


Kruiden van A tot Z

- Anijs, Basilicum, Bieslook, bonenkruid, brandnetel, citroenmelisse, dille, fenegriek, gember, jeneverbes, kamille, kaneel, kardemon, kervel, komijn, koriander, kruidnagel, kummel, kurkuma, laurier, lavas, marjolein, mosterdzaad, munt, mierik, nootmuskaat, oregano, peterselie, rozemarijn, saffraan, salie, tijm, venkel, zwarte peper, 

Voor meer informatie en wat er nog meer op uw bord kan, zoals vervanging voor brood, broodbeleg, pasta of rijst kan ik u uitleggen, maak eens een afspraak, ik leg het u uit.

Koolhydraten uit,

- alle fruit soorten van A tot Z, Aardbei, abrikoos, Ananas, appels en peren, Bessen, citrus, dadel, Druif, Framboos, Granaatappel, Kiwi, Mango, Meloen, Papaja, Pruim, Vijg

- alle groenten van A tot Z, aardappelen, alfalfa, artisjok, asperges, avocado, bieten, boerenkool, broccoli, groene kool, knoflook, knolselderij, komkommer, koolraap, paprika, pastinaak, pompoen, postelein, rabarber, rucola, selderij, spaanse peper, sperziebonen, spinazie, spruiten, tomaten, uien(liefst rode ui), venkel, wortels, waterkers, zoete aardappel, zeekraal en lamsoor.

- zeewier, olijven, cacao, tomatenpuree

- zilvervliesrijst, wilde rijst, maïs, haver, gierst, rogge

Vetten

- extra vierge olijfolie, pompoenpitolie, hazelnootolie, walnootolie, sesamolie, amandelolie, avocado-olie, kokosolie, palmolie, tarwekiemolie, high oleïc zonnebloemolie, saffloerolie, sojaolie, rijstolie, lijnzaadolie, roomboter.

Wat beperken of vermijden?

- Koffie (Pads)

- Suiker (geraffineerde suikers en synthetische suikers)

- Geraffineerde voeding (industriële, fast food, alle bewerkte voeding) Vooral tijdens depressieve periode.

- Kant-en-klare producten (80% van de producten in de supermarkt)

- Alcohol

BASISPRINCIPES VAN DE ORTHOMOLECULAIRE WETENSCHAP.

* met betrekking tot de gezondheidsaspecten van de basisvoeding (Verse biologische) en de leefwijze tot verantwoorde conclusies te komen.

* een individueel preventief suppletieprogramma op te stellen, incl verse biologische voeding.

* uit de op de markt zijnde suppletiepreparaten een verantwoorde keuze te maken.

In 1985 werden de waarden uit onze voeding bekend gemaakt door Pharmakonzern Geigy (Schweiz) Het verschil is niet te beschrijven tussen 1985 - 2002 Broccoli - 73% aan calcium -62% aan foliumzuur, - 55% aan Magnesium. Bonen - 51% Calcium, - 23% foliumzuue, - 31% Magnesium, - vitamine B6 - 66%. Aardappelen - 78% Calcium, - 48% aan magnesium. Wortels -24% Calcium, - 75% Magnesium. Spinazie - 76% Magnesium, - 65% aan vitamine C. Appels; - 60% vitamine C. Bananen -12% Calcium, -79% foliumzuur, - 23% Magnesium, - 95% Vitamine B6. Aardbeien - 43% Calcium, -87% vitamine C. WAT IS ER NU ANNO 2018 NOG OVER VAN ONZE VOEDING???  En u gelooft nog steeds niet dat uw lichaam extra suppletie nodig heeft, wij zijn inmiddels in 2018 !

Waarom u niet afvalt tijdens sporten in de avonduren: De dagelijkse hoeveelheid aan calorieën die u tot u neemt dient u tijdens het sporten of bewegen overdag te laten verdwijnen, vergeet dat maar, sporten kunt u het beste s'morgens, de maaltijden aanpassen aan uw verdere bewegingen over de dag. Geen witte koolhydraten maar vervang deze voor bruine koolhydraten, koolhydraten zitten ook in veel verse groente en fruit, fruit met mate, drink water in plaats van frisdrank of sapjes en matig uw vleesbehoefte, of vervang deze door soja( wel biologische) of vis. Snacken kunt u vervangen door noten te eten. De beste start is alle suikers ook de zoetjes weglaten, deze  verbannen in uw voeding.

Een voedingssupplement is geen vervanging voor een dagelijkse basis voeding. Maar een gezonde biologische maaltijd en drinken is van groot belang met een verstandige aanvulling in supplementen. Om 1 gram vitamine C uit sinasappels te halen heeft u 19 sinasappels nodig. Dus is een supplement het verstandigste om zo min mogelijk aan suikers binnen te krijgen, wel vitamine C.

Verantwoorde Voedingssupplementen zijn ook af te halen op ons adres.

Vraag hier uw folder aan hoe Orthomoleculaire suppletie therapie werkt:

Eerst voeding dan pas medicatie. 

"Er is nog nooit iemand gestorven aan goede biologische voeding, wel miljoenen aan medicijnen.

Het National Cancer Institute (NCI) vermeldt dat een mammografie bij vrouwen onder de 35jaar voor iedere 15 gevallen van borstkanker die daarmee worden geïdentificeerd er 75 nieuwe gevallen van borstkanker veroorzaakt worden

Civis Mundi » artikel » De medische wetenschap, farmaceutische bedrijven en de voedingsindustrie. Over toevoegingen in ons voedsel, genetische manipulatie en medicatie

https://www.civismundi.nl/index.php?p=artikel&aid=4846