"Uw gezondheid terug op peil brengen met voeding en supplementen".
                                                          Fit met de juiste voeding.

Ortho moleculair (Grieks) betekent "De goede, juiste moleculen voor alle cellen in ons lichaam.


De moeilijkheidsgraad is het overstappen van onnatuurlijke voeding en dranken naar natuurlijke voeding en dranken.

Voeding, vitaminen en mineralen spelen hierin de belangrijkste rol, maar daarnaast wordt ook aandacht besteed aan factoren als leefgewoonten en beweging. 


De orthomoleculaire voeding is gericht op een optimale beschikbaarheid, het creëren en in stand houden van alle moleculen zoals vitaminen, mineralen,  vetzuren, aminozuren (bouwstenen van eiwitten)en fytonutriënten (plantenstoffen) en natuurlijk water,  in de juiste verhoudingen die het organisme nodig heeft om te kunnen functioneren en gezond te blijven. De orthomoleculaire voedingsleer streeft er naar de lichaamscellen in optimale hoeveelheden te voorzien van de benodigde voedingsstoffen. het vernieuwen van cellen, dus een goede cel opbouw, is noodzakelijk om allerlei ziekten buiten de deur te houden. Een beschadigde cel vernieuwt zich, maar blijft beschadigd als de voeding onvolwaardig is. 




Onnatuurlijke voedingsmiddelen en dranken.
Meer dan 40.000 verschillende voedingsproducten worden er geproduceerd in Europa waarvan de overgrote meerderheid geen of een zeer beperkte voedingswaarde heeft. Sterk bewerkte, geraffineerde, verbeterde, versterkte, geconserveerde, gearomatiseerde, voorgekookte, genetisch gemodificeerde, met gas behandelde, bestraalde, met een magnetron verhitte en op andere manieren veranderde voedingsmiddelen hebben het algemene effect van het uithongeren van lichaamscellen. Kanker is het gevolg van een toenemende verhongering van cellen. Het treedt op wanneer het lichaam niet langer krijgt wat het nodig heeft om volgens het oorspronkelijke ontwerp te groeien.
Om te kunnen overleven en te voorkomen dat organen vanwege ernstige ondervoeding en een ernstige energietekort instorten, blijft er voor de celkern niets anders over dan om te muteren en anaeroob te gaan functioneren. Een anaerobe cel is net een zieke dakloze die, vervreemd van de samenleving, leeft van ontbonden en giftig voedsel dat de welvarende, gezonde leden van de samenleving als afval hebben achtergelaten. De voedingswaarde van het typische hedendaags voedingspatroon is niet meer dan nutteloze troep.


Wat doet een orthomoleculair suppletie therapeut.

De eerste vraag is natuurlijk welke klachten en welke medicijnen er zijn, hoe uw voedingspatroon eruit ziet en dagelijkse beweging. Ik stel voor om een basisplan samen met u  op te stellen, het dagelijks eetpatroon te vervangen voor gezonde en meerwaarde voeding, dat kan aan de hand van uw klachten. Voeding is uw medicijn en medicijn is uw voeding. Deze verandering zal zo gebeuren dat u geen enkele stof die nodig is voor uw lichaam mist, er worden veranderingen aangebracht in de samenstelling van uw dagelijkse maaltijden b.v. alle kant en klare industriële voeding verwijderen, suikers ook teveel aan natuurlijke suikers, tevens stellen wij samen een voedingssupplementen programma op.  Welke? dat kan ik u uitleggen bij een gesprek en welke klachten er zijn. Wij gebruiken verantwoorde supplementen zonder toevoegingen of vulstoffen, maar met werkende stoffen. De begeleiding blijft zolang uzelf dat nodig vindt. 

* Met betrekking tot de gezondheidsaspecten van de basisvoeding en de leefwijze tot verantwoorde conclusies komen. ( zonder bewerkte voeding )

* Wij stellen een individueel preventief suppletieprogramma en voedingsprogramma op, aan de hand van uw klachten.

* Bij een ziekte geven wij ondersteunende therapie waardoor uw immuunsysteem weer op peil komt. b.v. bij een longontsteking, na een zware operatie, darmproblemen enz.

* Wij bieden een keuze van verantwoorde suppletiepreparaten. ( die door een tekort in de voeding is ontstaan ).

* Ondersteuning bij kanker, het beter verdragen van de chemo kuur door middel van extra vitaminen, mineralen en fytonutriënten, uit paddenstoel extracten. ( Uw voeding is uw medicijn)

Bedrijven kampen vaak met ziekmeldingen van het personeel als het net niet uit komt, om uw personeel uit de ziekte wet te houden kunt u veel meer doen dan alleen maar te adviseren om te bewegen, en gezond te eten er is meer dat uw personeel fit kan houden, ik adviseer u graag.

De juiste keuze van voeding zorgt voor minder ontstekingen in uw lichaam. 

Dus wat niet eten.

Wat werkt ontstekingsbevorderend ?(dus foute voeding)

1) Suiker, en toegevoegde suiker, ook een teveel aan natuurlijke suikers

2) Een teveel aan verzadigd vet (voeding waarin relatief veel verzadigd vet voorkomt zijn, vlees, kaas, cacao)

3) Een teveel aan linolzuur, zoals zonnebloemolie en brood

4) Gluten (vooral aanwezig in tarwe)

5) Meer eten dan de spijsvertering aan kan

6) Koolzuurhoudend water (werkt verzurend en is daarmee ontstekingsbevorderend)

7) Het hormoon insuline (geactiveerd door suiker en grote hoeveelheden koolhydraten zoals brood, pasta en rijst)

8) Stress, dus ook voedingsstress ( veel eten)

9) verzuring van het lichaam

Ontstekingsneutraal zijn kokosolie, olijfolie, avocado, hazelnoten en hazelnootolie

Door te kiezen voor seizoens producten, biologische voeding en kwaliteits voedsel maken wij optimaal gebruik van de in de voeding aanwezige micronutriënten en macronutriënten, zelfs water is een macronutriënt. Dit kost tijd, geld en energie. Maar wat is daar mis mee als wij hierdoor onze gezondheid zelf kunnen beïnvloeden?

Voeding orthomoleculair basis voedingspatroon.

Voor de eiwitten:(vers)

- Vis, ansjovis, botervis, haring, heilbot, kabeljauw, makreel, paling, sardienen, tonijn, zalm, zeewolf

- Kip, rund, konijn

- Kippenlever, runderlever, nier

- eieren

- geitenzuivel

- alle soorten bonen en peulvruchten

- alle soorten noten, paranoten, cashewnoten, pecannoten, pistachenoten, macadamia's, hazelnoten, Amandelen. (bij voorkeur ongebrande en ongezouten.

- pompoenpitten, pijnboompitten, zonnebloempitten, sesamzaad

- champignons, paddenstoelen o.a. oesterzwam, shiitake, Quorn


Kruiden van A tot Z

- Anijs, Basilicum, Bieslook, bonenkruid, brandnetel, citroenmelisse, dille, fenegriek, gember, jeneverbes, kamille, kaneel, kardemon, kervel, komijn, koriander, kruidnagel, kummel, kurkuma, laurier, lavas, marjolein, mosterdzaad, munt, mierik, nootmuskaat, oregano, peterselie, rozemarijn, saffraan, salie, tijm, venkel, zwarte peper, 

Voor meer informatie en wat er nog meer op uw bord kan, zoals vervanging voor brood, broodbeleg, pasta of rijst kan ik u uitleggen, maak eens een afspraak, ik leg het u uit.

Koolhydraten uit,

- alle fruit soorten van A tot Z, Aardbei, abrikoos, Ananas, appels en peren, Bessen, citrus, dadel, Druif, Framboos, Granaatappel, Kiwi, Mango, Meloen, Papaja, Pruim, Vijg

- alle groenten van A tot Z, aardappelen, alfalfa, artisjok, asperges, avocado, bieten, boerenkool, broccoli, groene kool, knoflook, knolselderij, komkommer, koolraap, paprika, pastinaak, pompoen, postelein, rabarber, rucola, selderij, spaanse peper, sperziebonen, spinazie, spruiten, tomaten, uien(liefst rode ui), venkel, wortels, waterkers, zoete aardappel, zeekraal en lamsoor.

- zeewier, olijven, cacao, tomatenpuree

- zilvervliesrijst, wilde rijst, maïs, haver, gierst, rogge

Vetten

- extra vierge olijfolie, pompoenpitolie, hazelnootolie, walnootolie, sesamolie, amandelolie, avocado-olie, kokosolie, palmolie, tarwekiemolie, high oleïc zonnebloemolie, saffloerolie, sojaolie, rijstolie, lijnzaadolie, roomboter.

Wat beperken of vermijden?

- Koffie (Pads)

- Suiker (geraffineerde suikers en synthetische suikers)

- Geraffineerde voeding (industriële, fast food, alle bewerkte voeding) Vooral tijdens depressieve periode.

- Kant-en-klare producten (80% van de producten in de supermarkt zijn bewerkt)

- Alcohol, water met koolzuur

BASISPRINCIPES VAN DE ORTHOMOLECULAIRE WETENSCHAP.

* met betrekking tot de gezondheidsaspecten van de basisvoeding (Verse biologische) en de leefwijze tot verantwoorde conclusies te komen.

* een individueel preventief suppletieprogramma op te stellen, incl verse biologische voeding.

* uit de op de markt zijnde suppletiepreparaten een verantwoorde keuze te maken.

In 1985 werden de waarden uit onze voeding bekend gemaakt door Pharmakonzern Geigy (Schweiz) Het verschil is niet te beschrijven tussen 1985 - 2002 Broccoli - 73% aan calcium -62% aan foliumzuur, - 55% aan Magnesium. Bonen - 51% Calcium, - 23% foliumzuue, - 31% Magnesium, - vitamine B6 - 66%. Aardappelen - 78% Calcium, - 48% aan magnesium. Wortels -24% Calcium, - 75% Magnesium. Spinazie - 76% Magnesium, - 65% aan vitamine C. Appels; - 60% vitamine C. Bananen -12% Calcium, -79% foliumzuur, - 23% Magnesium, - 95% Vitamine B6. Aardbeien - 43% Calcium, -87% vitamine C. WAT IS ER NU ANNO 2019 NOG OVER VAN ONZE VOEDING???  En u gelooft nog steeds niet dat uw lichaam extra suppletie nodig heeft, wij zijn inmiddels in 2019 !

Waarom u niet afvalt tijdens sporten in de avonduren: De dagelijkse hoeveelheid aan calorieën die u tot u neemt dient u tijdens het sporten of bewegen overdag te laten verdwijnen b.v 3 maaltijden per dag zijn +/- 2000cal, Uw lichaam verbruikt overdag zo'n 1200 cal, de overige 800 cal worden opgeslagen in uw lichaam en omgezet in vetten, de maaltijden aanpassen en meer bewegingen over de dag. Geen witte producten zoals pasta, wit brood, witte rijst, uw warme maaltijd kunt u voor 1/5 deel aan witte of bruine producten aanvullen en 1/5 deel is vlees of vis Max 100gram, de overige 3/5 deel kunt u aanvullen met diverse groenten minimaal 200gram. Vervang de witte producten voor bruine producten zoals zilvervlies rijst, volkoren pasta of de witte aardappelen vervangen voor zoete aardappel, gezonde koolhydraten zitten ook in veel verse groente en fruit, fruit met mate, drink water (drink om het uur een glas water) in plaats van frisdrank of sapjes en matig uw vleesbehoefte, of vervang deze door soja ( wel biologische of gefermenteerde soja, miso of tempeh) of vis. Snacken kunt u vervangen door noten te eten. De beste start is alle suikers ook de zoetjes weglaten, deze zetten aan tot meer gebruiken. De enige zoetstof die u kunt gebruiken zijn Stevia druppels zonder toevoegingen (zie webwinkel).

Een voedingssupplement is geen vervanging voor een dagelijkse basis voeding. Maar een gezonde biologische maaltijd en drinken is van groot belang met een verstandige aanvulling in supplementen. Om 1 gram vitamine C uit sinasappels te halen heeft u 19 sinasappels nodig. Dus is een supplement het verstandigste om zo min mogelijk aan suikers binnen te krijgen, wel vitamine C.

Verantwoorde Voedingssupplementen zijn ook af te halen op ons adres.

Deze  kunt u bij ons PINNEN

Vraag hier uw folder aan hoe Orthomoleculaire suppletie therapie werkt:

Eerst voeding dan pas medicatie. 

"Er is nog nooit iemand gestorven aan goede biologische voeding, wel miljoenen aan medicijnen.

In de Verenigde Staten produceert de voedingsindustrie meer dan 40.000 verschillende voedingsproducten, waarvan de overgrote meerderheid geen of een zeer beperkte voedingswaarde heeft. Sterk bewerkte, geraffineerde, verbeterde, versterkte, geconserveerde, gearomatiseerde, voorgekookte, genetisch gemodificeerde, met gas behandelde, bestraalde, met...

Civis Mundi » artikel » De medische wetenschap, farmaceutische bedrijven en de voedingsindustrie. Over toevoegingen in ons voedsel, genetische manipulatie en medicatie

https://www.civismundi.nl/index.php?p=artikel&aid=4846