Verborgen suikers en wat doet suiker in ons lichaam.

SUIKER

Allerlei producten bevatten suiker, ook bewerkte voedingsmiddelen, en vaak in grote hoeveelheden. Bij mijn plaatselijke supermarkt trof ik de volgende hoeveelheden suiker aan:ketchup en barbecuesaus 24%, zoete mosterd 32%, zoete chilisaus 51%, zoete mangochutney 55%. Veel producten waarbij je het niet zou verwachten omdat ze niet bijzonder zoet smaken, bevatten verborgen suikers. Sommige mensen eten meer dan een kilo suiker per week.

Het is van groot belang om zo min mogelijk suiker te eten, want behalve dat mensen er obees van worden, zorgt het ook nog voor veel andere schade. Frisdranken hebben een vernietigende werking op ons gebit vanwege de cariës die ze veroorzaken, en suiker heeft een bijna verslavende werking. We willen er altijd maar meer van, omdat suiker zorgt voor schommelingen in onze suikerspiegel. Suiker kan ook stemmingswisselingen, prikkelbaarheid, vermoeidheid en een gebrek aan concentratie veroorzaken. Suiker activeert dezelfde beloningscentra in de hersenen als nicotine, cocaïne en seks, en net als bij andere stimulerende middelen duurt de kick niet lang. En dan hebben we het nog niet eens gehad over diabetes, nierfalen, hartaanvallen en allerlei andere aandoeningen.

Suiker bestaat uit gelijke delen glucosen en fructose, en beide stoffen kunnen worden omgezet in vet.

De voedingsindustrie heeft experimenten uitgevoerd om te weten te komen hoe zoet frisdranken en voedingsproducten precies moeten zijn om er zo veel mogelijk van te kunnen verkopen. Coca Cola is erin geslaagd om haar producten in de meest afgelegen en armste gebieden af te zetten.

In 2008 zei de onderneming dat het Noordelijk Territorium in Australië de regio was waar de verkoopcijfers per bewoner het hoogst lagen. Veel aboriginals sterven er jong aan diabetes en nierfalen. Coca Cola moet de levens van miljoenen mensen hebben verkort. Bron:P.GØtzsche.


Bv. Een blikje cola bevat 35g toegevoegde suiker.

Bijna 70% van de suikers die we tot ons nemen zijn verborgen suikers, komend uit bv. diepvriesfrieten, kroketten, chips, kant en klare maaltijden, fastfood, erwten of mais in blik en ingeblikte ragout met witte bonen. Hieraan worden namelijk veel suikers toegevoegd. Ook producten 'zonder toegevoegde suiker' kunnen suiker bevatten, zoals yoghurt met vruchten zonder toegevoegd suiker bevat suikers afkomstig uit fruit. Als we voldoende verse groente en fruit eten, krijgt het lichaam voldoende suikers binnen en hebben we geen behoefte aan al de aan voedingsmiddelen toegevoegde suikers . Natuurlijk, beoefenaars van energie-vereisende sporten, bv. wielrenners, kunnen wel wat extra-suikers gebruiken. Het gebruik van suiker heeft ook een verslavend effect waardoor we er steeds meer van eten. De suikerverslaving werd aangetoond in een klas van kinderen die gewoon waren om veel ongezonde voedingsmiddelen met hoge gehalten aan toegevoegde suikers te nuttigen. De klas werd in 2 groepen verdeeld. Er werd met de ouders afgesproken dat de ene groep kinderen gedurende 1 week alleen maar gezonde voeding zou krijgen, met veel groente en fruit  en water als voornaamste drank. De andere groep bleef de klassieke troep van suikerrijke voeding eten. Na een week werden de kinderen met gezonde voeding veel agressiever dan de anderen en begonnen meer te vechten. Dit is als volgt te verklaren. Het lichaam dat van vroeger reeds verslaafd was aan al die suiker, vroeg om meer suiker en zoetheden maar kreeg deze niet. Door hun agressieve gedrag produceerden die kinderen meer adrenaline, wat als gevolg had dat meer vetten werden afgebroken zodat het lichaam toch zijn suikers bekwam.

WAT DOET SUIKER IN ONS LICHAAM.

De alvleesklier regelt het glucosegehalte in ons bloed. Dat doet zij door insuline af te geven in het bloed. Insuline doet lichaamscellen de suikers opnemen en verbranden. In alle lichaamscellen zitten mitochondriën, kleine organelletjes die glucose verbranden (oxideren). Bij die verbranding komt energie vrij die het lichaam gebruikt om andere processen te laten opgaan en vooral ook om de lichaamstemperatuur op peil te houden. Vergelijk dit proces als een kolenkachel, als u echter te veel kolen opschept op een kolenkachel zonder de luchttoevoer te regelen, is de verbranding onvolledig en krijgt u de uitstoot van gifstoffen, waaronder koolstofmonoxide(CO). Hetzelfde gebeurt bv. bij mist of bij gebrek aan luchtstromen waarbij het gevaarlijke C)-gas ontstaat, te wijten aan slechte verbranding. Om nu terug te komen op de mitochondriën in de cel: bij lage glucosegehalte in het bloed is de toevoer naar de mitochondriën goed geregeld en bij verbranding komen er weliswaar wat gifstoffen vrij(=radicalen of reactieve zuurstofspecies, ook ROS genoemd), maar de cellen zijn perfect in staat om die zelf te ontgiften. In geval van een overaanbod aan suiker gaat de verbranding onvolledig zijn met het gevolg dat er teveel ontstaat aan radicalen die niet meer allemaal kunnen ontgiftigd worden door de cellen. Radicalen zijn zeer reactieve verbindingen die slechts een zeer korte levensduur (nanoseconde) hebben omdat ze onmiddellijk andere stoffen aanvallen en daarbij celstructuren kapot maken. Die overmaat aan radicalen geeft aanleiding tot verschillende ziekteprocessen zoals ontstekingsreacties, sommige vormen van kankers, hoge bloeddruk, type 2 diabetes, ongevoeligheid voor insuline, aderverkalking, versnelde verouderingsprocessen in de hersenen, ziekte van Parkinson  etc. Hieruit blijkt hoe belangrijk gezonde voeding is, dwz zonder toegevoegde suikers, om deze ziekteprocessen te voorkomen of in gunstige zin te beïnvloeden.

Bron: Prof Jan M.C. Geuns